fredag 28 september 2007

Tack Löven!

Vilken kämpainsats! Den oro jag kände innan matchen är som bortblåst, i alla fall till stora delar. Att kryssa mot Leksand (2-2) visar att laget ändå har kvalitéer, även om matchen långa stunder var mer kamp än skönspel. Oroande är fortfarande försvarspelet. Löven blir skrämmande stillastående emellanåt och skickliga lag kommer att utnyttja det, vilket Leksand gjorde två gånger om i första perioden. I anfallzon ser det många gånger bra ut och med lite tur hade fler puckar trillat in bakom en utmärkt Eddie Läck i Leksandsmålet. Varför man ska betala dyra pengar för Ed Belfour förstår jag riktigt inte, men lagfesterna blir väl roligare om inte annat. Jag hade hellre lag de pengarna på en utespelare. Eddie Läck var riktigt bra.

Åter till Löven och försvarsspelet. Jag undrar om inte Jocke och Eje helt enkelt saknar eller i alla fall lider brist på kunskaper i försvarsspel. Det såg ju lika illa ut under fjolåret. Varför inte ta in en backtränare på NHL-manér som har ansvar för försvarsspelet och kan utveckla den biten? En annan idé är att kanske ta hjälp av Virus eller Slettvoll? Nu ska jag säga i sanningens namn att försvarsspelet blev något bättre i andra och tredje perioden, men om det berodde på att Löven blev bättre eller att Leksands anfallslusta sjönk betänkligt låter jag vara osagt. Tuffhet är i alla fall något som skulle behövas. Det är väldigt snällt i Lövens försvarszon matchen igenom. Det var sällan det sa schmackibonk i sargen och det är nog inget som kan tränas in. Det är nog bara att inse att Lövens backar blir skrämd när man säger: - Buh! och att man får lämna det så... eller värva in tuffhet.

Anfallsspelet som jag tidigare sa såg bra och till och med riktigt bra ut emellanåt och i tredje perioden blev en enda lång gastkramning då löven låg på och Leksand endast ville försvara sig. Synd bara att Löven har så svårt att träffa målet. Det känns som att det ibland går lite för fort för vissa spelare, så att de inte hinner ställa sig i ordning när läget väl kommer. En sniper skulle kunna sådan bot på det problemet.

När en minut återstod sa min kompis Erik att matchen påminde om fjolårets kvalmatch mot Växjö då Löven kvitterade i slutsekunderna genom Johan Bergmark. Då sa jag med ett sånt där leende som betydde att jag inte riktigt trodde på det jag sa: -Tänk om vi kunde få uppleva det igen? Kanske Bergmark igen,hehe. Så får vi uppleva det igen! Helt otroligt! Synd bara att Urban Omark inte kunde förvalta friläget i slutsekunderna, men det hade kanske varit för bra för att vara sant. Nu tog vi en poäng och det känns faktiskt som en seger efter de tidigare matcherna. Tack Löven. Jag tvivlar inte längre. Inte mycket i alla fall.

Inga kommentarer:

Google