lördag 29 december 2007

Juniorhockey på två nivåer

Jag såg Lövens juniorer i eftermiddag få stryk av Piteås A-lag med 4-5. Syftet med matchen var faktiskt inte att kolla lagen så värst mycket utan att helt sonika hålla en av domarna och herr Ahlström skötte sin pipa väl, men när man vär är på hockey börjar man ändå tänka en hel del. Vad som slog mig mest under matchen var vilka linjer lövens juniorer hade i spelet. Klara fina uppspel, alltid en spelare i fart som var spelbar. Vid ett fåtal tillfällen kladdade backarna med pucken och det var vid samtliga tillfällen inlånade A-lagsspelarna Erik Lindberg och Anton Edlund som förstörde uppspelen. Märkligt. Om juniorerna kan, varför kan inte A-laget?



Linjedomaren Thomas Ahlström i samspråk med Lövens Stefan Lindberg och Piteås Viktor Edström.

En annan inlåning från A-laget var Johan Bergmark och av honom märkte man inte mycket förutom två onödiga utvisningar i den första perioden. Han har helt förståeligt en lång väg till toppformen. I Piteå imponerade Niklas Granberg som med en fantasktisk skridskoåkning var ett ständigt orosmoment. Den killen borde Löven testa på samma sätt som man testade Daniel och Niklas Johansson härom säsongen. Jag tror helt säkert att han skulle platsa i Lövens A-trupp.
Två gamla hjältar på läktaren under matchen. Den ene betydligt större än den andra. Igor Matuskin och Alexander "Sasja" Beliavski.

Jag avslutade kvällen med att njuta av drabbningen mellan Sverige och Canada i junior-VM och vilken avslutning. avgörande 4-3 målet inskickat md sju sekunder kvar av en, ska vi säga "halvlövare"? Hur smakar inte det? För att citera en kompis: Det är så gott att det knullar i munnen! Kan inte annat än att säga ett stort grattis till Lövenlirarna och till Lillfoppa i första hand. Hur många får förmånen att avgöra en drabbning mot Canada? WOW!
Ser verkligen fram emot fortsättningen av turneringen och slipar redan på formuleringrna hur jag ska få frugan att accepterna fler matcher framför TV:n när vi äntligen är lediga tillsammans. Någon som har en klockren att bjussa på?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, oj, oj vilken match alltså... nästan inte hämtat mig än faktiskt.

Fast man kommer på sig själv som en riktig hockeynörd när sambon kommer inrusande vid det avgörande 4-3 och våldsamt jubel och undrar om vi är världsmästare eller nåt...

Njae, inte direkt...fast det var en VÄLDIGT viktig match i gruppspelet. "Nu ser det bra ut för fortsättningen av turneringen..!" Skönt att man har så olika intressen, jag trängs inte direkt heller vid bokhyllan för att låna någon av hennes böcker.

Så tyvärr bloggaren, jag har inga bra ursäkter för att vi ska bänka oss för ytterligare matcher. Inga andra än att det ska bli så satans underhållande och t.o.m kommentatorerna är i upplösningstillstånd. Wikegård är gud och skulle garanterat göra större nytta i ett hockeybås än i ett litet kommentatorbås.

löven-bloggaren sa...

Ja, visst är det skönt när man till och med hör honom flåsa och stöna i mikrofonen? Måste nästan maila honom och fråga om han ifrågasatte domaren efter de två MYCKET tveksamma utvisningarna innnan Canadas 3-3 mål. Han lovade ju det. Nu blev det visseligen skitsamma men i alla fall. Kan inte heller släppa att varje gång jag ser Marie Lehmann kommer jag på att jag åt frukost bredvid henne en gång ifjol på Hotel Scandic i Sheleftyou när jag var på en utbildning. Var efter en match i kvalserien mot Redhawks. Mötte förresten halva Malmö i hissen på väg ner. Jag var minst. Big time!

Google