söndag 23 mars 2008

Ekonomi för sportsligheten?

Jag irriterade mig på detta redan innan kvalserien började och då menar jag inte den till ES utan till AS. Visst, att lägga flera bortamatcher i rad sparar givetvis pengar, men vad är vitsen när det sportsliga helt går åt pipan? Varför ska vissa lag ens ställa upp i kval, när chansen till avancemang är näst intill obefintliga? Vad jag talar om är det andra Lövenlaget i Norrland, Asplöven från Haparanda. Nu vet jag visseligen inte hur det ligger till, kanske har Asplöven önskat en sådan lottning, men min gissning är de tvingats lyda hockeyförbundet för att gynna stockholmslagen. Vilken annan slutsats kan man dra av att Asplöven inlett med två bortamatcher, medan Huddinge inlett med två hemmamatcher och Väsby inlett med två hemmamatcher och en bortamatch mot ... Huddinge? Man behöver inte vara en raketforskare för att förstå vikten av hemmamatcher och efter två förluster på två bortamatcher har norrlandsfönstret stängts rätt rejält. Stockholmslagen har däremot fått en bra lottning att inleda kvalet bra. En slump? Tror inte det. Nu har Stockholmslagen inte dragit full fördel av denna "lottning", men det är ju en helt annan femma.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr är det för mycket pengar inom sporten, den får dessutom alldeles för stor betydelse.

På samma sätt som att det fjärdeplacerade Löven möter Borås som under säsongen tagit drygt 20p färre under säsongen och får börja hemma!(??) De har allt att vinna och när de lyckas är istället all press på det lag som rimligen borde haft en fördel...

Så nä, jag håller inte alls med Percy som en gång sa "Det är alldeles för mycket sport inom idrotten!".. snarare för lite, däremot får ekonomin styra alldeles för mycket.

Hade hoppats på Piteå och kanske Asplöven till allsvenskan, ser väl inte tokbra ut direkt för Norrlandshockeyn nu va?

Google