fredag 4 januari 2008

The Sandwich: Vilken rys(s)ligt härlig seger!

Oj, oj, oj...så djäkla spännande, efter den första perioden trodde jag det skulle lossna i de två återstående. Sverige hade vilat några dagar efter sin gruppvinst och jag trodde att laget skulle behöva den första för att komma igång igen. Tyvärr blev det nästan ohälsosamt spännande, men så skönt när Backlund tråklade in 2-1 i sudden. Om man sedan ska vara ärlig så är målet som sådant lite av en bjudning, tycker vi att ryssarnas första är en bjudning från Enroth så borde det sista vara lite av en gåva från Rysslands dito....fast vi jublar inte desto mindre för det.

Jag måste säga att det är förvånansvärt bra hockey vi bjuds på under detta J-VM, många säger och skriver att det stundtals lyser igenom att det är ambitiösa, hungriga, unga lirare som samtidigt saknar erfarenhet och ibland spelar lite valpigt och naivt. Efter att sett en herrans massa matcher i Sky Com och en rad på Tv4sport för att spana in motståndare i Allsvenskan måste jag tvärtom säga att det är riktigt hyfsad hockey. Jag har alltid tyckt att spelet varit djäkligt underhållande, det händer något hela tiden och jag gillar inställningen, attityden, engagemanget när nästan samtliga spelare hela tiden står upp i båset. Helt ärligt tycker jag inte alls att dessa lirare gör så mycket misstag, förvånansvärt få felpass, riktigt bra uppspel och riktigt moget spel. Men man kanske bara är matad med dålig allsvensk hockey, vad vet jag??

Jag har ingen aning hur detta lag skulle klara sig i en lång serie på 45 matcher mot allsvenskt motsånd, i enstaka matcher skulle de garanterat skaka vilket som helst men jag tror ändå att orken skulle tryta och de inte skulle orka en hel säsong. Vad tror du, skulle de placera sig topp tre och därigenom direkt kvalificera sig för kvalserien? Mitt tips är att de skulle knipa den sista play off platsen, vad som sedan händer kan vi bara drömma om... "Vilda Väsby" har i alla fall lyckats!

Oavsett så bjuder de på riktigt härlig hockeyunderhållning i dessa mellandagar, inte direkt så att man längtar tillbaka till jobbet. Men nu njuter vi av ledigheten och laddar mot morgondagens final, i skrivande stund blir det mot Canada som har 2-0 mot USA efter två perioder. Som Wikegård, vilken kille alltså, sa skulle det vara så skönt att täppa till truten på kanadickerna en gång till...

Kvart över tio i morgon kväll häller jag upp en god whiskey för att fira guldet....

Over and out, tills vi möts igen...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du vunnit på lotto?
Småkronorna spelade bra mot Kanada och Tjeckien men jäkligt darrigt mot ryssarna. Tror grabbarna pissar i brallorna som vanligt och torskar i finalen. Annat var det på bröderna Sundströms tid!

löven-bloggaren sa...

Nä, Janne, håller inte alls med dig. Det är något visst med det här laget. Jag skrev ned dom fulständigt efter 0-2 målet mot Canada, mens sedan täppte de igen min trut rejält i och med vändningen och nu tror jag faktiskt på stordåd. Dom pissade inte i brallorna mot Ryssarna eller såg vi på två helt olika matcher?

efter klockan tio vet vi om det blir en segervirre eller en gravöl. Måste tro på den första.

Anonym sa...

Vad var det jag sa.
Totalt kass i två perioder.
Då vinner man inte över toktaggade kanadicker.
Men ok, ett klart fall framåt ändå.

Google